Followers

Monday, August 08, 2011

ting ting... pelaburan masa hadapan =)





salam =) Today ,our topic lebih kepada perancangan masa hadapan. Sudahkah anda melabur untuk masa hadapan anda?? huhu.. skema lak ayat.. selagi muda ni, kita bolehla menabung untuk masa hadapan. tak kisahlah dan terpulanglah pada korang untuk melabur duit simpanan korang ke mana sahaja pun. kat malaysia ni kita ade banyak pilihan untuk melabur duit. ada yang memilih bank, ada juga yang memilih ASNB. terpulang pada individu. bagi i, kalau pelaburan terbaik secara islamic totally prefer to Tabung Haji .  x salah melabur asalkan bukan pada saluran yang salah. for me, i prefer to invest in ASB. since 2008, i bukak ASB with modal RM 20.00 only. time tu student la katekan, aisshh,sekarang pon still student lagi. ha..masa tu i tertarik nak melabur kat ASB atas sebab kawan i mase kt Uitm arau dulu ada buka akaun dan dia kata berbaloi.. So, berbekal 20 ringgit tu lah i bermotosikal ke pejabat pos Arau maklumlah, x ramai orang sangat kan ;) huhu.. tapi duit tu x pernah la i tambah sampai la 2010, baru terbuka hati nak tambah duit. biasalah student kalo da pegang duit, sekali keluar beratus gak habis. then, mase i dapat tawaran ke ipta for degree, i dapatlah 1 lagi buku akaun AS1M, from our goverment with 100 units. alhamdulilah.. so totally sekarang i da perlahan lahan menabung tuk masa depan memikirkan umur pon da semakin meningkat :) :p hehe..

so close the story.. sebab ape kite perlu melabur?? selain memikirkan bebanan hutang selepas tamat pengajian, di tambah pula apabila sampai seru untuk kompang!! hehe, dan memikirkan pentingnya kite perlu ade aset untuk diri sendiri seperti rumah,kereta dll yang di fikirkan perlu. kire duit simpanan ni sebagai satu simpnan tetap tanpa sebarang pengeluaran dalam jangka masa yang panjang.  lagipun, ape yang kita simpan ni pon setelah melihat kesan untuk jangka masa yang panjang dan apabila berlaku sebarang kecemasan, nah.. xda lah kita patah kaki kelam kabut mencari duit kan..

selain tu gak, jangan lupa berzakat untuk menyucikan harta kita. setiap sen dari harta kita, ada hak orang lain terhadapnya. zakat membawa berkat. oh ya, sempena ramadhan ni, kita di wajibkan utk membayar zakat fitrah, sudah kah belum menunaikan kewajipan anda? kalo belum, cepat2 lah jumpa amil yang berdekatan untuk membayar zakat. kadar di negeri johor RM5.oo utk selain beras import dan rm 7.5o untuk yang menggunakan beras import. bayarlah cepat2 tau, supaya golongan yang memerlukan ini dapat menyambut ramadhan dan membuat persiapan syawal dengan lebih sempurna.

oh sebelum terlupa, ada yang mengatakan telah keluar fatwa bahawa melabur  di ASB itu haram. kalau x silap i Mufti Selangor. but, i prefer from Majlis Fatwa Kebangsaan. kita tunggu apakah respon dari mereka. insyaAllah, so, marilah kita melabur untuk masa hadapan yang cerah.daa :)

update latest : http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/pelaburan-dalam-asn-asb-dan-seumpamanya

4 comments:

  1. alhamdulillah... yan kumpol duit tau... leh kawin cepat :) hehe

    ReplyDelete
  2. amboi, nk kawin cepat je ya...haha.. ak aritu dh buka ASB, tp ak close akaun time terdesak..haha.. nnti la nk buka akaun baru..

    ReplyDelete
  3. yup... hehe.. skang ni da macam2 jalan.. yg aku tau pelaburan emas kat maybank pon bagus gak.. :) tapi lum mampu lagi nk melabur kat emas... pelaburan yang bijak.. harga emas sentiasa naik

    ReplyDelete

sila-sila mengarang ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...